Loslaten

Weer een stapje verder en met medewerking en toedoen van de juf die in het rapportgesprek aangaf dat we maar eens moesten proberen dat Thomas zich zelf ging meten halverwege de gymles net als tijdens de schooluren. Het enige wat mij daarvan weerhield was de gedachte dat Thomas of juf/ meester halverwege de gymles zou vergeten dat hij moest meten en het meetapparaat zelf. Of Thomas daaraan ging denken hem mee te nemen naar de gymzaal en van de meester wist ik het ook niet zo zeker.

Beide dingen waren in een wip opgelost: juf nam de spulletjes (die in het lokaal aanwezig zijn)  mee naar de gymzaal en natuurlijk dacht ze er ook op tijd aan hem te laten meten. En natuurlijk ging dat helemaal goed. Ze konden dus na afloop vertellen dat het allemaal goed was gegaan. Ik was toen het lokaal aan het schoonmaken (vrijwillig opgegeven omdat ik dan toch op school moest zijn terwijl nu die noodzaak weer wegvalt).

Judo was woensdagmiddag dan eindelijk weer in de buurt en we konden er op de fiets naar toe. In eerste instantie was ik van plan hem eerst af te zetten bij judo, dan naar huis en dan halverwege de les weer terug maar Maarten belette dat: hij kan het perfect zelf. Even tegen de judo begeleiding zeggen dat ze hem op tijd een seintje geven en hij meet zelf zijn waardes wel. Met kromme tenen klom ik dus op mijn fietsje naar huis. Maarten haalde hem na de judo les weer op en natuurlijk ook dit ging weer goed. Ik besef heel goed dat ik hem daarmee weer een heel stuk zelfstandigheid en ook zelfvertrouwen terug geef.

Op school heb ik nu ook een papiertje op zijn tafel geplakt met de belangrijkste aanwijzingen wat betreft pauze tussendoortje en bijbehorende waardes geplakt zodat hij ook daar wat meer zekerheid in gaat krijgen en daar niet meer zo snel over hoeft te bellen. Hij kan nu gewoon op zijn blaadje kijken: oh waarde is nu dit dus dan moet ik dat doen.

In de praktijk werkt het toch weer anders want dan blijkt dat hij wel op een goede waarde zit maar dat hij bij voorbeeld door intensief buiten spelen een soort van hypo gevoel heeft en ja dan heeft herhaald meten geen zin. En dan is het natuurlijk toch even overleggen (ben nog even op school geweest om door te spreken wat er was gebeurd want dat ging door de telefoon moeilijk, zodat we er volgende keer beter op in kunnen spelen??)

Dit is echt waar we naar toe moeten: Thomas moet het allemaal zelf gaan doen en zelf gaan voelen en hoe eerder we hem dat gaan leren hoe beter het voor hem en dus ook voor ons is. Wil niet zeggen dat het makkelijk is maar we doen ons best.